Dia - Bio - Racio - Bezlepek

Kde nás najdete?
Starostrašnická 38
Praha 10
Tel: 274 810 038
Otevírací doba

Brokolice

Brokolice

Brokolice pochází z Itálie, ale její skutečný původ je stále obestřen tajemstvím. Její význam spočívá především v tom, že se dá sklízet ještě v době, kdy ostatní zelenina je již pod střechou. Může proto být bohatým zdrojem vitamínů ještě od října do prosince.

Ve větším rozsahu se brokolice vždy pěstovala v celé oblasti okolo Středozemního moře. V současnosti ji můžeme nejvíce vidět na polích v Itálii, Francii, Anglii, Spojených státech a na Ukrajině. U nás se pěstuje jen zřídka.

Brokolice je jakousi přechodnou formou mezi květákem a kapustovitou zeleninou. Její růžice bývají žluté, zelené až do fialového odstínu. Chutí připomíná chřest, možná i proto je její slovenské jméno "kel šparglový" (špargl je slovenský název pro chřest). Často se přirovnává ke květáku, protože ji lze i podobně upravovat. Chuť je však výraznější, místy brokolice připomíná svou chutí kedluben. Brokolici znali už naši dávní předci, ale její až „zázračné“ účinky začaly být vyzdvihovány teprve v nedávné době. Obsahuje dvě a půl procenta cukrů a hlavně něco kolem jednoho sta miligramů vitamínu C a dalších cenných látek ze skupiny vitamínů B a PP.

Každé jídlo z brokolice povzbudí během jedné hodiny látkovou výměnu ve všech buňkách a zvýší tak naši vitalitu. Navíc je nejlepší protistresovou zeleninou pro všechny sliznice našeho těla. Pokud si ji budeme dopřávat alespoň třikrát týdně, naše poškozená nebo zrohovatělá sliznice se rychle zregeneruje. Bohatství vitamínu C pomáhá zejména v sychravých zimních měsících předcházet nemocím z nachlazení, především rýmě, kašli a chřipkové infekci.

Mimořádně velký obsah draslíku pozitivně působí na odvodňování organismu a snižování vysokého krevního tlaku. Zelenina tak ulehčuje srdci a krevnímu oběhu těm z nás, kteří trpí důsledky nedostatečného pohybu a konzumace slané stravy. Brokolice je významným zdrojem hořčíku, minerální látky nezbytné pro činnost našeho srdce, tvorbu hormonů a přenos nervových vzruchů. Její vysoký podíl vlákniny pomáhá proti ochabnutí střev, posiluje vrstvu epitelu sliznice střev, a tím preventivně působí proti vážným střevním onemocněním.

Brokolice (stejně jako např. květák či zelí) je známá především pro svůj proti-rakovinový účinek, kdy zabraňuje vzniku rakoviny, protože zabraňuje karcinogenním látkám v ničení DNA. Brokolice jako prevence rakoviny je jistě nejzásadnější důvod, proč bychom ji měli zařadit do svého jídelníčku, ale není to určitě důvod jediný. Byly například dokázány i její baktericidní a fungicidní účinky. Ničí i bakterii Helicobacter pylori, o které se tvrdí, že je zodpovědná za vředové onemocnění žaludku. Svým obsahem účinných látek dokonce působí silně proti-skleroticky a mimo jiné je vhodná i pro diabetiky. Brokolice je ceněna právě pro svůj vysoký obsah vitaminů, minerálních látek ale také vlákniny.

Laboratorní výzkumy, jež uskutečnili američtí vědci z ohijské univerzity, dokonce prokázaly, že látky obsažené v brokolici dokážou účinně zbrzdit růst nádorových buněk v močovém měchýři.

BrokoliceDalší léčivé účinky spočívají v tom, že zlepšuje trávení a odstraňuje zácpu. Také podporuje metabolismus sacharidů a bílkovin, což se projevuje především při práci našich svalů.

Dále povzbuzuje imunitní systém, který se nám na oplátku odmění větší odolností proti různým infekcím. Na druhé straně je vhodná pro ženy, když "mají své dny", protože pomáhá tlumit nervózní neklid a podrážděnost, mírní menstruační bolesti a dokonce pomáhá při poruchách spánku. Její vyvážené složení vitamínů a jiných cenných látek je v zahraničí tak ceněné, že je tato jedinečná zelenina doporučována dokonce i při léčení nemocí z ozáření.

Vitamíny
V brokolici je obsažen především vitamin C (říká se, že jedna porce vařené brokolice zajišťuje polovinu denní dávky vitaminu C), ale nachází se tu i betakaroten (který je prekurzorem vitaminu A) a dále vitamin E. Tyto vitaminy působí právě jako antioxidanty a ničí škodlivé volné radikály v našem těle. Jako další vitamin se v brokolici nachází vitamin K, který je důležitý pro krevní srážlivost. Významné je též větší množství vitaminu B1 a B2. Brokolice je ale také velmi cenná pro svůj obsah kyseliny listové, která je důležitá především před otěhotněním, ale i během celého těhotenství.

Čím tmavší barvu brokolice má, ať už zelenou nebo modrozelenou, tím více vitaminu obsahuje. Pozor! Při vaření se obsah vitaminu C snižuje, proto je lepší jen povaření v páře. Varování – Lidé užívající léky pro zředění krve by se měli vyvarovat větší spotřeby brokolice, mohl by se narušit účinek těchto léků.

Minerální látky
Jsou vysoce zastoupeny draslík a vápník, který je z brokolice velmi dobře využitelný. Z dalších minerálních látek je to hořčík, železo, síra, fosfor, selen a další. Vápník podporuje nejen stavbu kostí, pro který je znám, ale v těle zastává mnohem více důležitých funkcí.

Vláknina
Brokolice obsahuje i cennou vlákninu potřebnou pro správnou činnost střev a žaludku, čímž preventivně působí i proti závažným střevním onemocněním včetně rakoviny. Množství vlákniny, které brokolice obsahuje, je někdy i nevýhodou - může způsobit nadýmání. Tento problém se dá zmírnit použitím výrazného koření, ať už je to česnek, kmín, bobkový list nebo fenykl.

Brokolici můžeme využít na přípravu polévky, různých omáček a nebo ji přidat do salátů. Brokolici můžeme zpracovávat podobně jako květák, tudíž asi nejznámější způsob je smažení. Zapečená brokolice se sýrem je velmi dobrá kombinace a pokud použijeme i nízkotučný sýr vykouzlíme z toho chutné a zdravé jídlo, které neohrozí naši linii.

Recept:

Zapečená brokolice

Ingredience: 600 g brokolice, 50 g másla, 3 vejce, sklenička mléka, 100 g strouhaného sýra, špetka mořské soli, petrželová nať..

Postup připravy: Brokolici uvaříme v osolené vodě téměř do měkka. Rozebereme ji a pokrájíme na kousky. Pekáč vymastíme máslem, urovnáme do něj brokolici a zalijeme vejci rozšlehanými s mlékem, solí a petrželkou a sýrem. Zapékáme asi půl hodiny v troubě.

Brokolice na páře

Ingredience: 1 větší brokolice ( menší nebude stačit), 1 větší cibule ( menší nebude stačit), 1 pol.lžíce hladké mouky, 1 pol. lžíce cukru krystalu, máslo, sůl.

Postup připravy: Brokolici rozeberem na růžičky a dáme na pařáček posolenou vařit max.10 min. Během vaření brokolice si osmažime cibulku a to takto: rozkrojíme ji na čtvrtky a ty jemně pokrájíme na proužky.Poton cibuli posypeme moukou a cukrem a dáme ji na rozpálené máslo. Během smažení stále míchame až "šustí a je zlatavá". Tou posypeme uvařenou brokolici a je hotovo.

Brokolice s vejci

Ingredience: 600 g brokolice, 50 g másla, 1 velká cibule, 5 vajec, sůl, petrželová nať.

Postup připravy: Cibuli zpěníme na másle, přidáme drobně pokrájenou brokolici, špetku soli a dusíme. Měkkou brokolici zalejeme rozšlehanými vejci s petřzelkou a za stálého míchání necháme srazit. Podáváme s brambory.

Brokolice s uzeným masem

Ingredience: 500 g brokolice, 400 g širokých nudlí, 300 g vařené uzené krkovice, 1 lžíce olivivého oleje, 100 g sýru, 30 g rostlinného tuku, 30 g hladké mouky, 250 ml zeleninového bujónu, 125 ml smetany ke šlehání, 1 lžička ochucovadla dle vlastního výběru.

Postup připravy: Brokolici očistíme, omyjeme a rozdělíme na růžičky, v osolené vodě povaříme. Těstoviny uvaříme v osolené vodě. Maso pokrájíme na kostičky a na rozpáleném oleji za stálého obracení opečeme. Brokolici a nudle slijeme a necháme okapat. Sýr nahrubo nastrouháme. V hrnci rozehřejeme tuk a přidáme mouku. Necháme zpěnit, zředíme zeleninovým vývarem a smetanou na šlehání a povaříme. Ochutíme Harmonií chuti. Polovinu sýra zamícháme do omáčky. Brokolici, těstoviny a maso smícháme, vložíme do zapékací mísy a přelijeme omáčkou. Nakonec nákyp posypeme zbylým sýrem. Pečeme v horké troubě 20 - 30 minut. Vyjmeme z trouby a před podáváním ozdobíme případně bazalkou..

Brokolice se syrovou omackou

Ingredience: 1 větší brokolice (květák), 100g Nivy, 100g tvrdého tučného sýra, 250ml smetany, Slunečnicový olej, Provensálské nebo řecké koření (směsi), kmín

Postup připravy: Očištěnou brokolici rozebranou na růžičky dáme do studené osolené vody s trochou kmínu vařit. Přivedeme do varu, vaříme 5-7 minut. Scedíme. Na pánvičku (nelépe s nepřilnavým povrchem) nalijeme trošku oleje, až se olej rozpálí dáme do pánvičky nastrouhané sýry, necháme řádně rozpustit. Přidáme koření dle chuti a smetanu. Dobře promícháme, (směs se musí spojit). Brokolici si připravíme na servírovací talíř a přelijeme sýrovou omáčkou. Jako přílohu můžete použít zeleninový salát nebo podáváme jen se zeleninovou oblohou.


Zakoupíte v našem obchodě




Výrobky z brokolice můžete zakoupit zde nebo v naší kamenné prodejně.



Zpět

© 2015 Dia - Bio - Racio - Bezlepek | info(zavináč)dia-potraviny.cz