Dia - Bio - Racio - Bezlepek

Kde nás najdete?
Starostrašnická 38
Praha 10
Tel: 274 810 038
Otevírací doba

Chřest

Chřest

Lidé si chřest jako lahodnou potravinu zamilovali už před přinejmenším 5000 lety, byl oblíbenou zeleninou už staré Číny a Egypta. Existuje mnoho odrůd chřestu, u nás nejznámějšími druhy jsou zelený a fialový, které se pěstují v Evropě, hlavně ve Francii, Belgii a Itálii. Pěstírny chřestu ale můžeme najít i na našem území.

Základní druhy chřestu se rozlišují podle barvy na bílý, zelený a fialový. Tyto druhy se však mezi sebou i dále kříží, takže se můžete setkat také s bílo-fialovou nebo fialovo-zelenou odrůdou. Za nejlahodnější se považuje chřest bílý, který má jemnou chuť a silné stonky (čím tlustší, tím lepší). Na jaře se přehrnuje zeminou a sklízí se hned poté, jakmile stonky tento příkrov prorazí. Rostou velmi rychle, až 10 cm za 24 hodin, proto se v sezóně sklízejí každý den. Traduje se, že bílý chřest je nejen vynikající pochoutka, ale také významné afrodiziakum.

Pokud zůstanou stonky chřestu na světle déle než půl hodiny, začnou fialovět. Tuto barevnou změnu způsobuje chlorofyl, který se vytváří, když na chřest při růstu působí sluneční paprsky. Není to na závadu, chuťová a nutriční hodnota zůstává přinejmenším stejná. Fialový chřest však má výrazně kořenitou i nahořklou chuť a také středně silné stonky.

Zelený chřest obsahuje nejvíce vitaminu C a má intenzivnější, lehce nahořklou chuť. Ani jeho stonky nedorůstají do takové tloušťky jako stonky chřestu bílého. V Itálii se celé jaro nabízejí tenké výhonky, které se konzumují jen s citrónem. K nám se dostává hlavně chřest středně silný, dovážený ze Španělska. Z Francie pochází varianta mini, vyhledávaná pro svou zvláštní trpkou chuť. Zelený chřest se používá více ve studené kuchyni, bílý a fialový zase v teplé kuchyni.

Chřest, je vytrvalá rostlina. Jeho pěstování není úplně jednoduché a vyžaduje trpělivost, protože první výhony můžeme sklízet až třetí rok od výsadby. Má rád teplá a slunná stanoviště a přílišná zálivka mu škodí. Kdo se ho však naučí pěstovat a vydrží první 2 roky bez sklizně, bude se z jeho zdravých výhonů těšit mnoho nasledujících let.

Chřest je opravdovou studnicí mnoha prospěšných vitaminů, stopových prvků a látek s blahodárným vlivem na naše zdraví. Obsahuje velké množství betakarotenu - provitaminu vitaminu A, který je nezastupitelný pro zdravý zrak, kůži, obnovu sliznic a je prevencí proti některým typům rakovinného bujení. Dalšími vysoce zastoupenými vitaminy jsou vitamin E a C a vitaminy skupiny B, jako thiamin (B1), riboflavin (B2), pyridoxin (B6), biotin (H) a niacin (B3), kyselina pantotenová (B5) a  velké množství kyseliny listové (B9).

Ze stopových prvků je v chřestu hojně zastoupen draslík a zinek, dále fosfor, železo, jód a sodík.

V některých zemích je chřest po mnoho generací považován za účinné přírodní tonikum a afrodiziakum. Vzhledem k jeho velice příznivým účinkům na zdraví a funkci mnoha orgánů lidského těla ho lze opravdu považovat za prostředek ke zvýšení libida. Vysoký obsah důležitých vitaminů a minerálů a jejich kombinace dělají z chřestu toho pravého přítele naší fyzické i psychické kondice, je bezesporu jedním z druhů zeleniny, které bychom nazvali elixírem mládí. Má stimulační účinek na krvetvorbu, pomáhá nám udržet zdravý cévní systém a silné srdce a zlepšuje zásobování mozku a jiných orgánů kyslíkem.

Vysoký obsah vitaminů skupiny B, betakarotenu a zinku je ideální kombinace nejen pro zdraví, ale i pro krásu - zdravé a lesklé vlasy, čistou a pružnou pleť a pevné nehty.

ChřestVysoký obsah kyseliny listové a niacinu je důležitý pro správné hormonální procesy v těle, obnovu a omlazování buněk a krvetvorbu, ale i pro naši mentální kondici, zdravý spánek, schopnost soustředění, paměť a pevné nervy.

Značný obsah vlákniny je prospěšný našemu zažívání, na které má kladný vliv v případě tzv. ochablosti střev. Chřest také podporuje čištění organismu, působí močopudně a pomáhá tělo zbavovat usazených škodlivin. Jeho účinky ocení i lidé trpící kožními problémy, ekzémem, akné, cukrovkou a jinými potížemi spojenými s látkovou výměnou.

Zdravému člověku obecně nehrozí při jeho časté konzumaci žádné zdravotní potíže, jen lidé, kteří trpí překyselením organismu (onemocněním dna), by měli chřest konzumovat jen velmi zřídka nebo vůbec, protože obsahuje vyšší hladiny purinu, látky, která zvyšuje hladinu kyseliny močové v těle.

Pokud chřest nespotřebujete hned po zakoupení, mějte na paměti, že má rád chladno, vlhko, tmu a jemné zacházení. Zabalený ve vlhké utěrce vydrží v chladničce při teplotě 2 až 4 °C asi 4 dny (podle čerstvosti při nákupu). Chřest můžete ovšem i zamrazit. Pak ho nejprve oloupejte, krátce spařte vroucí vodou, zchlaďte ve vodě ledové a uložte do mrazáku, kde při -20 °C vydrží zhruba půl roku.

Velkou výhodou chřestu je, že ho můžeme zpracovávat na mnoho různých způsobů. Velmi oblíbená je např. chřestová krémová polévka nebo chřest zapečený se sýrem, výborný je také do salátů, těstovin, na pizzu nebo jako příloha k masovým pokrmům. Zelený chřest často není potřeba loupat, pokud jsou jeho výhony mladé a křehké, bílý chřest loupeme nejlépe pomocí škrabky na brambory. Pokud ho chceme uvařit vcelku jako přílohu, doporučuje se ho vkládat do lehce osolené vody svázaný dohromady, což zamezí jeho polámání a rozvaření. Takto povařený chřest pak můžeme použít pro přípravu dalších pokrmů, vynikající je ovšem i samotný, postrouhaný sýrem nebo přelitý trochou rozpuštěného másla.

Dalším pozitivem chřestu je, že má vysokou výživnou a přitom nízkou kalorickou hodnotu, je proto skvělý jako potravina při redukčních dietách, kdy nám dodá spoustu důležitých živin při nízké energetické hodnotě.

Chřest je zeleninou, která má velice pozitivní vliv na naši celkovou vitalitu a svěžest a je jedním z osvědčených přírodních prostředků pro omlazení těla, osvěžení mysli a udržení dobré kondice.



Recepty:

Zapečený chřest s uzeným masem

Ingredience: 250 g chřestu, 400 g brambor, sůl, 200 g kedlubny, 250 g mrkve, 125 ml masového vývaru, 150 g zmrazeného hrášku, pepř, 20 g másla, 250 g uzeného masa, 100 g strouhaného sýra, lžíci strouhanky

Postup připravy: Brambory uvaříme v osolené vodě, scedíme, zchladíme, oloupeme a nakrájíme na plátky. Oloupaný chřest, mrkev a kedlubnu nakrájíme na plátky nebo kostičky, povaříme 10 min. ve vývaru a přidáme hrášek. Osolíme a opepříme. Vymastíme plochou ohnivzdornou mísu, nakrájené maso rozložíme po dně, navrch dáme brambory a zeleninu, podlijeme vývarem, posypeme sýrem, strouhankou a kousky másla a zapékáme dozlatova 30 min. v troubě předehřáté na 200°C.

Chřestový koláč

Ingredience: 200 g hladké mouky, 80 g másla, 2 žloutky, 80 g zakysané smetany, 5 g soli,
náplň:60 g sušené šunky, 20 g strouhaného parmazánu, 250 g bílého chřestu, 250 g zeleného chřestu, 200 ml smetany, 50 g strouhaného ementálu, sůl, pepř

Postup připravy: Mouku promícháme se změklým máslem, přidáme žloutky, zakysanou smetanu a sůl a zpracujeme. Hotové těsto necháme minimálně 2 hodiny odpočinout v chladu. Poté ho rozválíme na tenčí plát (2-3 mm), který vložíme do formiček nebo na plech. Na něj poklademe plátky šunky a nasypeme třetinu parmazánu. Očištěný chřest nakrájíme na plátky, promícháme se smetanou, parmazánem a ementálem, jemně osolíme, opepříme a navršíme do formiček. Pečeme ve vyhřáté troubě 15-20 minut při 180 °C. Koláč chutná nejlépe vlažný.

Krémová špenátová polévka s chřestem

Ingredience: 1 menší pórek (pouze bílá část), 5 dcl olivového oleje, 2 středně velké brambory, 1,2 l kuřecího vývaru, 1 svazek špenátových listů (čerstvých nebo mražených), 1,5 dcl smetany, sůl, bílý pepř, 200 g bílého chřestu, 50 g sýru gorgonzola

Postup připravy: Pórek očistíme, nakrájíme na plátky a zpěníme na oleji. Přidáme oloupané a na kostky nakrájené brambory, zalijeme kuřecím vývarem, osolíme a rozvaříme do měkka. Poté přidáme polovinu spařených špenátových listů a rozmixujeme. Zjemníme smetanou a dochutíme solí a bílým pepřem. Nakonec opatrně vmícháme zbytek špenátových, na širší nudle pokrájených listů a do měkka uvařený, na špalíčky o velikosti asi 2 cm nakrájený chřest. Při podávání vložíme do každé porce na kostičky nakrájený sýr gorgonzola.

Bramborový salát s chřestem

Ingredience: 800 g brambor, 250 g bílého chřestu, 250 g zeleného chřestu, 1 malá cibulka, 40 g másla, 200 g holandské omáčky, 1 lžíce středně ostré hořčice, sůl, bílý pepř, 20 g petrželové natě, 120 g plátků anglické slaniny

Postup připravy: Brambory uvaříme ve slupce, oloupeme a nakrájíme na plátky. Chřest očistíme, šikmými řezy nakrájíme na kousky o velikosti asi 3 cm a uvaříme v osolené vodě (zhruba 8 minut). Cibulku nakrájíme na jemno, zpěníme na másle a přidáme do připravené základní holandské omáčky. Dochutíme hořčicí, solí, bílým pepřem a posekanou petrželovou natí a vše lehce promícháme. Při podávání doplníme plátky opečené slaniny.

Chřest s parmazánem

Ingredience: svazek chřestu, trochu olivového oleje (čím lepší, tím lépe). Dál si připravte parmazán (nejlépe čerstvě nastrouhaný), lžičku citrónové kůry, trochu soli a mletého pepře.

Postup připravy: Důležité je chřest správně uvařit musí zůstat křehký, ani trochu blátivý. Pracujte proto s jen s nejlepší surovinou: rozhodně vyřaďte všechny poškozené či trochu povadlé stonky, nakrájejte je na asi pěticentimetrové kousky a vložte je do vroucí vody na dvě minuty. Z vody chřest vyndejte do misky s olivovým olejem, citronovou kúrou a parmazánem. Jemně promíchejte a máte hotovo.




Zakoupíte v našem obchodě




Tento produkt můžete zakoupit zde nebo v naší kamenné prodejně.



Zpět

© 2015 Dia - Bio - Racio - Bezlepek | info(zavináč)dia-potraviny.cz