Dia - Bio - Racio - Bezlepek

Kde nás najdete?
Starostrašnická 38
Praha 10
Tel: 274 810 038
Otevírací doba

Pohanka

Pohanka

Pohanka je obilnina, která pochází z oblastí střední Asie, odkud se postupně rozšířila do Japonska, Evropy i do Severní Ameriky. Na území dnešní České republiky se pěstovala již ve 12. století. V 16. století byla u nás dokonce nejoblíbenější potravinou. Pak začalo její pěstování ustupovat. Z hlediska nutriční hodnoty je pohanka zajímavá pro vyváženou skladbu aminokyselin. Celkem pohanka obsahuje 18 různých aminokyselin. Obsah lysinu - aminokyseliny, která hraje roli v prevenci aktivizace herpetických virů (původce oparů), je ve srovnání s ostatními obilninami 3-4 násobně vyšší.

Pohanka může být cenným zdrojem dietních bílkovin pro osoby citlivé na lepek.

Obsah škrobu v pohance se pohybuje od 55-70% v sušině semen a je tak kvantitativně nejdůležitějším sacharidem.

Ze zdravotního hlediska je důležitý vysoký obsah vícenenasycených mastných kyselin. Největší podíl připadá na esenciální kyselinu linolovou (37-48%), která se společně s kyselinou linolenovou (1,9 - 2,8 %) podílí na snižování hladiny krevního cholesterolu a prevenci proti ateroskleróze.

Pohanka a její produkty obsahují 3,4-5,2% celkové vlákniny, přičemž asi 20-30% je rozpustných. Konzumace pohanky může mít pro obsah vlákniny důležitou úlohu v prevenci a léčení vysokého krevního tlaku a zvýšené hladiny cholesterolu.

Pohanka je důležitým zdrojem zinku, mědi, selenu, manganu a jiných stopových prvků.

Z vitaminů jsou v plodech pohanky zastoupeny především vitaminy B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin, E a C.

Pohanka kroupaVelmi důležitým vitamínem v pohance je cholin, který regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami a alkoholem.

Pohanka je nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který je důležitý pro cévní pružnost. Rutin v pohance výrazně zlepšuje nebo zastaví zhoršování stavu křečových žil na nohou. Rutin, quercetin a některé jiné polyfenoly mohou být v mírném množství potenciálními antikarcinogeny proti rakovině střeva a jiných orgánů. Fenolové sloučeniny můžou snižovat hladinu krevního cukru a lipidů a přispívat tak k hypocholesterolemickému účinku pohanky.

Pohanka je velmi vhodná k detoxikaci při těhotenství a jakékoliv autointoxikaci.

Je znám léčebný efekt pohanky při praskání žilek v oku a obličeji.

Pohanka je důležitá při žaludečních a dvanácterníkových vředech, střevních nádorech a stavech místního krvácení či při silné a dlouhé menstruaci.



Recepty:

Pohanka jako zavářka do polévky

Energetická hodnota: cca 894 kJ (214 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: pohanka, vajíčko, sůl

Postup přípravy: Pohanku přebereme, omyjeme a rozbijeme do ní vajíčko. Dobře vše promícháme, přidáme trochu soli necháme asi hodinu odležet. Potom ji zaváříme do polévky jako jiné halušky.

Pohanka s houbami

Energetická hodnota: cca 1718 kJ (411 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: 2 hrnečky loupané pohanky, 4 hrnečky vody, sůl, 150 g čerstvých žampiónů (nebo 24 g sušených hub), 1 cibule, petrželová nať,

Postup přípravy: Vodu přivedeme do varu, nasypeme do ní pohanku, zamícháme a odstavíme z ohně. Dáme na půl hodinu pod peřinu. Na oleji zpěníme nadrobno nakrájenou cibuli, přidáme houby, podusíme a smícháme s pohankou. Ozdobíme rajčaty a petrželovou natí.

Hanácké plněné kapsy s valašskou pohankou

Energetická hodnota: cca 1049 kJ (251 kcal)

Ingredience pro přípravu 12 porcí: 1 kg libové vepřové kýty (ořech), 200 g drůbežích jater, 12 plátků anglické slaniny, cibule červená, cibule žlutá, 1/2 l světlého pšeničného piva, 100 g škvařeného sádla (másla nebo jiného tuku), sůl, slepičí bujón, bylinky česnek a petržel, pohanka, česnek, slanina, cibulka, máslo,

Postup přípravy: Odblaněná játra nakrájíme na proužky, osmažíme na části másla s cibulkou a přidáme kostku bylinky česnek a petržel. Z vepřové kýty nakrájíme 12 řízků, rozklepeme je, osolíme, poklademe je játry a zavineme, okraje upevníme párátky. Kapsy poprášíme moukou, vložíme na pekáček s rozehřátým sádlem, orestujeme, poté je podlijeme vývarem z slepičího bujónu a světlým pšeničným pivem a dusíme v troubě pod poklicí. Ke konci tepelné úpravy poklici sejmeme, aby řízky zčervenaly a nakonec přidáme zbývající máslo. Základní úprava pohanky: Pohanku vypereme, spaříme na sítu. Pro 4 osoby stačí 1 balíček pohanky. Na oleji zpěníme cibulku, vsypeme vypranou pohanku, osolíme, opepříme, chvilku pražíme a pak zalijeme vývarem z sypkého slepičího bujónu, asi 2 prsty nad pohanku tak, jako bychom dělali rýži. Pod pokličkou udusíme do měkka asi 20 minut. Poté ji scedíme, na sádle orestujeme cibulku a česnek, přidáme pohanku a prohřejeme.

Polévka z pohankové kaše

Energetická hodnota: cca 1104 kJ (264 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: pohanka, sůl, vývar houbový bujón, petrželka,

Postup přípravy: Očištěnou pohanku vaříme ve vroucí vodě, posolíme a za míchání uvaříme do měkka, aby z ní nebyla ani hustá ani řídká kaše. Potom ji vylijeme na vodou opláchnutý plech do hloubky asi prstu, nožem kaši po plechu rozetřeme a necháme vychladnout. Potom jí nakrájíme na kostky, dáme do polévkové mísy a zalijeme připraveným masovým nebo houbovým vývarem.

Pohanková kaše

Energetická hodnota: cca 990 kJ (237 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: pohanka, voda, cibule, česnek, harmonie chuti, bylinky, čerstvá petrželová nať,

Postup přípravy: Na promytou pohanku dáme přibližně 2 krát tolik vody než je množství pohanky. Necháme asi 2 hodiny stát, aby nabobtnala. Potom pohanku přivedeme do varu a vaříme asi 5 minut, necháme dojít. Hotovou kaši ochutíme cibulkou, Harmonií Chuti, česnekem, aromatickými bylinkami (majoránka, saturejka, yzop apod.), ale také čerstvou petrželovou natí nebo pažitkou).

Zapečená kapusta s pohankou

Energetická hodnota: cca 1012 kJ (242 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: 1 střední kapusta, 5 hrstí pohanky (vhodí se do vroucí vody, odstaví se a nechá se 20 min. stát), 1 cibule, 1/2 hlavičky česneku, 2 vejce, 1 balení Harmonie Chuti, 250 g mletého masa, 250 ml smetany,

Postup přípravy: Cibuli nakrájíme na kostičky a osmahneme. Kapustu nakrájíme na nudličky a přidáme na cibuli. Orestujeme, přidáme Harmonii Chuti. Sojové maso připravíme podle návodu, pokud vaříme z vepřového masa, osmahneme ho na další pánvi. Maso ochutíme opět harmonií chuti a sladkou papriku. Do zapékací mísy nebo skleněného pekáče nasypeme kapustu, pohanku i maso. Přidáme rozmačkaný česnek, 2 vejce a promícháme. V míse uhladíme a posypeme sýrem a zalijeme smetanou.

Pohankové vdolky

Energetická hodnota: cca 2859 kJ (684 kcal)

Ingredience pro přípravu 5 porcí: 500 g pohanky, 40 g droždí, 1 lžička mořské soli, 100 g másla, 6 dcl vody, 3 vejce, olej na smažení,

Postup přípravy: Pohanku nahrubo rozemeleme a smícháme s rozdrobeným droždím, solí, máslem, vodu a žloutky. Důkladně promícháme a necháme asi 4 hodiny odpočívat. Ušleháme bílky a sníh, zlehka vmícháme do těsta. Na rozpáleném oleji na pánvi smažíme malé vdolky.

Pohankové karbanátky

Energetická hodnota: cca 1996 kJ (478 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: 300 g mletého masa, 200 g pohanky, cibule, česnek, 3 vejce, hladká mouka na obalení, 1 špetka soli, majoránka, mletý pepř, 120 g oleje

Postup přípravy: Pohanku dáme do vroucí, mírně osolené vody a přiklopenou ji stáhneme z ohně. Necháme 30 minut dojít, scedíme a přimícháme ji k mletému masu. Přidáme 2 vejce, koření, utřený česnek a pokrájenou cibulku. Z těsta připravíme malé karbanátky, které obalujeme v hladké mouce a rozšlehaném vejci. Pozvolna smažíme na oleji dozlatova po obou stranách.

Opečené pohankové řezy

Energetická hodnota: cca 1685 kJ (403 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: 200 g pohanky, 1/2 l vody, 2.5 lžíce medu, 2.5 lžíce nasekaných mandlí, 4.5 lžíce oleje,

Postup přípravy: Pohanku umeleme, nasypeme do vařící se vody a při stálém míchání chvíli povaříme. Odstavíme z ohně a necháme pohanku nabobtnat (asi 20 minut). Přimícháme med a posekané mandle. Kaši rozetřeme na vymazaný plech a necháme vychladnout. Po vychladnutí nakrájíme kaši na řezy, široké asi 5 a dlouhé asi 8 cm a tyto opékáme na rozpáleném oleji na pánvi z obou stran do zlatohněda.

Pohankový salát se sýrem a cuketou

Energetická hodnota: cca 1820 kJ (435 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: 2 cukety, 15 dkg tvrdého sýra, 1 sáček loupané pohanky, 2 cibule, 1 palička česneku, 2 lžíce majoránky, 2 lžičky soli, 1 lžíce oleje, 1 lžička koření na Gyros, 1 sáček hrášku - Cizrna,

Postup přípravy: Pohanku propláchneme a vsypeme do hrnce s osolenou vodou. Přidáme 1 lžíci rostlinného nebo olivového oleje. Vaříme tak dlouho, dokud se neutvoří pěna. Poté pohanku propláchneme vodou a vysypeme do mísy. Česnek rozmačkáme, cibulku na krájíme na kostičky a vše přidáme k pohance i se lžičkou majoránky. Mezitím si oloupeme cuketu na trošce vody podusíme cukety než změknou. Poté si k nim přidáme nastrouhaný sýr. Za stálého míchání přidáme, dle chuti gyrosové koření a sůl. Můžeme také přidat předem namočená Cizrna. Cuketu a cizrna též přidáme k pohance a zamícháme. Podáváme teplé nebo vychlazené se zeleninovou oblohou.

Pohanková kaše s brynzou

Energetická hodnota: cca 1926 kJ (461 kcal)

Ingredience pro přípravu 4 porcí: 350 g pohanky, 6 dcl vody, 250 g brynzy nebo tvarohu, 5 stroužků česneku, sůl, nasekaná celerová nať, 2 lžíce oleje,

Postup přípravy: Připravíme si základní kaši, kterou dáme na pánev s rozehřátým olejem. Přidáme brynzu nebo tvaroh, dobře promícháme. Dochutíme rozmačkaným česnekem a celerovou natí.




Zakoupíte v našem obchodě




Tento produkt můžete zakoupit zde.




Zpět

© 2015 Dia - Bio - Racio - Bezlepek | info(zavináč)dia-potraviny.cz